Barnuppfostran och maffiamammor

Dom som känner mig vet att jag inte är mycket för dessa "mammamaffian" =)
Dom som tycker sig ha så mycket rättigheter hit och dit.
Dom som kan utan problem slå sig ner 7 mammor med sina barn och vagnar på ett litet fik mitt inne i stan utan att fundera över att man faktist kan låsa fast vagnen utanför eller anpassa sitt fikeri efter var det finns plats för just SJU mammor med SJU eller till och med ännu flera barn.
Bilarna SKA stanna för dom vid övergångsställena så då kan man bara rusa rakt ut med sin vagn eftersom bilarna ju SKA stanna och släppa fram dom.
Barnen ska ha det ena märket hit och det andra märket dit på både kläder, leksaker och tillbehör.
Barnen har även rutiner så fasta och precisa att det absolut inte går att anpassa efter situationen. Hon MÅSTE sova en viss tid, i sin egen säng och äta precis just den maten vid den tiden. Och herregud om barnet skulle få äta socker innan dom är två och för att inte tala om att prata om sitt barn som prinsessan eller prinsen. Denna moderna hen som florerar så flott i våra liv...
Det finns en hel evighetslista kring barnauppfostran och föräldrarskap, den ena metoden mer modern än den andra... Och jag, jag kan inte riktigt ta mig till att "följa" någon av alla dessa metoder. Stackars mitt barn!
 
Min unge äter när hon är hungrig, sover när hon är trött (är vi inte hemma så blir det i vagnen, i sélen, på ett badrumsgolv =) eller någon annan plats som hon kan snusa gott på), hon undersöker mina skåp, lådor, hyllor och väskor, hon får smaka på det mesta som hon tycker verkar intressant, hon ÄR en prinsessa med glitter, rosa och rosetter, och hon är underbar!
Hon sover gott, hon är nyfiken, glad och försiktig när hon får tag i nya saker, hon äter jätte bra (tycker om allt hon någonsin smakat, till och med oliver!!), hon är en trygg liten tjej som älskar människor och andra barn och hon är det mest fantastiska som hänt mig.
 
Jag har ingen aning om vem min lilla flicka en dag kommer att bli. Men jag är övertygad om att jag är en bra mamma med ett tryggt barn även fast jag inte kan förlika mig med någon av alla dessa metoder och regler som finns för att vara en bra föräler.
Kanske får jag en dag en lika fin relation till henne som jag har med min mamma och kanske blir hon en stark och självsäker ung dam en dag som trivs med sig själv... Det är ju mitt mål och det jag önskar mest av allt. Oavsett vad så trivs jag i min roll som mamma till Minja och jag känner att det jag gör är rätt för oss.
 
Det finns dock en kvinna som blogggar, hennes ord är några av få som jag faktist kan ta till mig av och känna att det stämmer överens med bilden jag har av barnuppfostran. Jag tycker att det hon skriver är intressant och jag tror att det är viktigt att ibland veta varför man gör som man gör. Och det tror jag att hon kan hjälpa mig med.
www.petrakrantzlindgren.wordpress.com
 
 En dag gammal, tänk att då för lite mer än nio månader sedan började äventyret! Ävetyret som är vårt liv tillsammans <3


Kommentarer
Annika Bergkvist

Superfina mamman<3 var precis som du är:)

2012-11-16 @ 20:35:39
Mamma -Mormor

Hon ät den underbaraste ungen i världen så du gör hur rätt som helst! Du å Tim vet bäst vad dom är tätt får både er och henne! Älskar er!

2012-11-18 @ 17:29:03
Hanna Karlsson

Fint skrivet.

Svar: =) Tack! Kul att det är någon som lämnar lite kommentarer! Roligt att se vem som finns här!
Josephine Engström

2012-11-20 @ 07:18:03
URL: http://hannafialotta.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0